رویکرد کاندیداها به بخش مسکن

مناظره اقتصادی 8 نامزد ریاست‌جمهوری به قدری به لحاظ «شکل برگزاری» نقدپذیر بود که توجه به محتوای آنچه نامزدها مطرح کردند را در حاشیه قرار داد. با این حال صحبت‌ها و اظهارنظرهایی که در این مناظره از سوی هر یک از 8 نفرکاندیدا درباره مهم‌ترین مباحث روز اقتصادی از جمله «مسکن» ارائه شد نشان داد نامزدها فعلا فاقد یک برنامه جامع عملیاتی حاوی هدف‌گذاری کمی همراه با سرفصل‌های مشخص برای بازار مسکن هستند. 6 نفر از این 8 نفر مسکن مهر را اقدامی خوب و مناسب ارزیابی کردند و با تاکید بر ادامه راه آن، یکسری اصلاحات نیز برای این راه پیشنهاد دادند که البته اصلاحات مدنظر نامزدها آن نیازی نیست که مسکن مهر در حال حاضر به آن احتیاج دارد. نامزدها در مناظره عصر جمعه طوری درباره بخش مسکن سخن گفتند واز معضل شماره یک بازار «اجاره‌بها» غفلت کردند که انگار همه چیز در بازار اجاره‌نشین‌ها آرام است و مستاجران از وضعیت موجود خوشحال هستند. افرادی که قرار است یک نفر از میان آنها ریاست دولت یازدهم را برعهده بگیرد وعده‌هایی مختصر برای بخش مسکن داده‌اند از جمله احیای تسهیلات خرید مسکن، انتقال مسکن مهر به بافت فرسوده و مقابله مالیاتی با سوداگری مسکن.
رييس جمهور آينده براي بازار مسكن برنامه‌اي دارد؟

غفلت نامزدها از معضل شماره‌ يك بازار مسكن

همه كانديداها جز 2 نفر با تاييد طرح «مسكن‌مهر» بر ادامه راه آن البته با انجام يكسري اصلاحات تاكيد كردند
گروه مسكن- فريد قديري: 4 ساعت مناظره اقتصادي 8 نامزد قطعي رياست‌جمهوري فرصت مناسبي بود تا كانديداها مهم‌ترين برنامه‌هايشان براي بخش‌هايي از اقتصاد كشور را كه اين روزها درگيري فكري و مالي مردم با آنها بيشتر از ساير بخش‌ها است براي راي‌دهندگان تشريح كنند.
در اين مناظره كه بعد از ظهر جمعه برگزار شد، يكي از 8 پرسش اصلي، به مبحث «بازار مسكن و چالش‌هاي موجود در آن» اختصاص داشت و از كانديداها درباره برنامه‌اي كه براي بخش مسكن تدوين كرده‌اند، پرسش شد، اما در كمال ناباوري مخاطبان اين برنامه تلويزيوني، هيچ يك از نامزدهاي انتخابات رياست‌‌جمهوري نتوانستند يك برنامه جامع عملياتي حاوي هدف‌گذاري كمي همراه با سرفصل‌هاي مشخص، براي نحوه اداره بازار مسكن در 4 سال آينده ارائه كنند و برخي از آنها صرفا در جايگاه يك كارشناس اقتصادمسكن، پاره‌اي از تعاريف كليشه‌اي بخش مسكن را بازگو كردند و برخي ديگر به بيان مشكلات موجود بازار كه مردم به مراتب بهتر از آنها به آن واقف هستند، پرداختند!
اما در مناظره تاريخي عصر جمعه گذشته، عجيب‌تر از بي‌برنامگي و رفتار انفعالي نامزدها در پاسخ به پرسش مربوط به بازار مسكن، موضعي بود كه هر يك از نامزدها نسبت به «مسكن‌مهر» گرفتند.
6 نفر از اين 8 نفر، طرح مسكن‌مهر را اقدامي «خوب» و «مناسب» ارزيابي كردند و با تاكيد بر ادامه راه مسكن‌مهر، يكسري اصلاحات نيز براي اين راه پيشنهاد داشتند كه البته اصلاحات مدنظر نامزدها براي مسكن‌مهر، آن نيازي نيست كه اين طرح در حال حاضر به آن احتياج دارد بلكه بيشتر جنبه آرماني و غيرضروري براي مسكن‌مهر محسوب مي‌شود.
از آن دو نفر نيز، يك نفر نسبت به مسكن‌مهر نه مثبت گفت، نه منفي بلكه اشتغال و تورم را براي ساماندهي بازار مسكن پيش كشيد و ديگري نيز از طرح جديد براي مسكن سخن گفت كه البته فقط اسم اين طرح را اعلام كرد ولي ذره‌اي از جزئيات آن را بروز نداد. افرادي كه قرار است يك نفر از ميان آنها، نيمه‌تابستان امسال رياست دولت يازدهم را برعهده بگيرد و كابينه جديد را با برنامه‌هاي جديد از جمله براي بخش مسكن تشكيل دهد، ظاهرا براي كم ‌درآمدترين گروه تقاضا در بازار مسكن نيز برنامه منسجم و اثرگذار ندارند. نامزدهاي رياست‌جمهوري در مناظره جمعه بعدازظهر، طوري درباره بخش مسكن سخن گفتند كه گويا همه ابعاد اين بازار به مسكن‌مهر منتهي شده است و انگار همه چيز در بازار اجاره‌نشين‌ها آرام است و مستاجران از وضعيت موجود خوشحال هستند!
در اينكه مسكن‌مهر در كاهش فشار تقاضا در بازار اجاره موثر بوده شكي نيست، اما واقعيت دو سال گذشته اين بازار نشان مي‌دهد اين طرح در شهري همچون تهران هنوز نتوانسته به صورت 100درصدي بر اجاره‌بها فايق آيد و نياز است دولت جديد با برنامه‌هاي جديد در كوتاه‌مدت، به كمك اجاره‌نشين‌ها بيايد. از همه 8 نامزد رياست‌جمهوري انتظار مي‌رفت محوري‌ترين برنامه خود را براي بخش مسكن‌ بر ساماندهي بازار اجاره‌نشيني متمركز كنند و اميد به مهار اجاره‌بها در تابستان92 را از طريق دولت يازدهم زنده سازند.
اكنون به نظر مي‌رسد توجه قابل‌تامل غالب نامزدها به طرح مسكن‌مهر بيشتر ناشي از حداقل 4 ميليون راي نهفته در واحدهاي مسكوني‌مهر تحويل يا پيش‌فروش شده به متقاضيان است (2ميليون خانوار واجدشرايط مسكن‌مهر در كشور واحدهاي ساخته‌شده توسط دولت دهم را پيش‌خريد كرده‌اند كه با فرض اينكه اين خانوارها حداكثر 2نفره باشند، در اين صورت 4 ميليون راي‌دهنده در مسكن‌مهر وجود دارد كه اين تازه بدون احتساب پيمانكاران سازنده اين واحدهاست كه در اين 4 سال بازار كاري با سود مناسب برايشان درست شد).

منبع خبر : روزنامه دنیای اقتصاد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید