به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، فرهاد زیویار استاندار لرستان ظهر امروز در حاشیه بازدید از باغ موزه دفاع مقدس لرستان  در جمع خبرنگاران  در رابطه با آخرین وضعیت باغ موزه دفاع مقدس لرستان اظهار داشت: این ایام مصادف است با سالگرد عملیات مرصاد که رزمندگان لرستان در این عملیات  در مقابله با تهاجم رژیم بعثی و منافقین  نقش بسزایی داشتند و خواب منافقان تعبیر نشد.

وی با بیان اینکه باغ موزه دفاع مقدس  که از سال 1390  عملیات اجرایی آن شروع شده از مجموعه‌های منحصر به فرد محسوب می‌شود افزود: جهت ساخت باغ موزه دفاع مقدس سازه خوبی طراحی شده،  ودر حال حاضر در مرحله برداشتن گام‌های نهایی  افتتاح و بهره برداری  از این مجموعه به سر می‌بریم.

اجازه نمی دهیم باغ موزه دفاع مقدس ناقص بماند

استاندار لرستان عنوان کرد:  جهت تکمیل باغ موزه دفاع مقدس لرستان در  سال‌های گذشته اگرچه زحماتی کشیده شده  ولی  به دلیل فقدان  اعتبار این پروژه متوقف شده بود که  با سفر رئیس جمهوری به استان مجدد روند تکمیل پروژه از سر گرفته شد و  با توجه  به روند اجرای کار و رفع نواقص طی یک ماه آینده و در هفته دفاع مقدس این باغ موزه مورد بازدید عموم  قرارمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلفی در باغ موزه لرستان تدارک دیده شده  بیان کرد: مردم باید ببینند که سرمایه کشور به پشتوانه نام مقدس ایثارگران و رزمندگان استان برای عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زیویار گفت: در سفرآذرماه سال 1400  آیت‌الله رئیسی به استان 25 میلیارد تومان برای این مجموعه در نظر گرفته شد البته  نواقصی که وجود دارد از طریق منابع استانی و کمک هایی که توسط نهاد ریاست  جمهوری در اختیار استان قرار خواهد گرفت  رفع و اجازه نمی دهیم باغ موزه دفاع مقدس ناقص بماند.

وی  با بیان اینکه  یکی از مهمترین برنامه‌های ما در استان تکمیل طرح‌های نیمه تمام است  تصریح کرد:  باغ موزه دفاع مقدس جزء پروژه‌های اساسی استان است  که بر تکمیل آن تاکید داریم و حتما اعتبارلازم تخصیص  داده خواهد شد، چرا که پیشرفت فیزیکی پروژه در حال حاضر 97 درصد و نمی شود برای 2 درصد باقی مانده کار  را رها کرد.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: همه دغدغه بنده و همکارانم این است که باغ موزه دفاع مقدس لرستان به زودی به بهره‌برداری برسد.

آغاز عملیات اجرای پروژه باغ‌ موزه دفاع مقدس لرستان در سال 89

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در هشت سال دفاع مقدس جوانان این خاک حماسه‌‌هایی آفریدند که هنوز گوش‌‌ها از شنیدنش سیر و قلم‌‌ها از نوشتن خسته نشده‌‌اند، جوانانی که هنوز بسیاری از آنها مفقودالاثر هستند و پشت خاکریزها سنگر گرفته‌‌اند تا پرچم ایران از همه بالاتر باشد.

ما هر چه از روزهایی که ایثار و حماسه رقم خورد، بنویسیم و روایت کنیم باز هم کم است و همه ما در رابطه با شهدای هشت سال دفاع مقدس یک رسالت عظیمی برعهده داریم و حداقل وظیفه ما این است که با زنده نگه داشتن نام و بیان خاطرات آنها تاثیرات ماندگاری انقلاب، نظام، امنیت، عزت و اقتدار کشورمان را سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل کنیم اما در این میان رزمندگان استان لرستان را شاید بتوان از گمنام‌‌ترین مجاهدان حاضر در دوران دفاع مقدس دانست که این روزها رشادت‌هایشان در آوردگاه جنگ تحمیلی همواره در هاله‌‌ای از غبار فراموشی قرار دارد و خاطرات این عزیزان در آرشیو ادارات خاک می‌‌خورد و مکانی برای ثبت و نگهداری رشادت‌های جوانان این سرزمین که در راه حفظ دین ایستادگی کردند وجود ندارد.

احداث پروژه باغ‌ موزه دفاع مقدس لرستان این بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی لرستان از سال 86 مطرح شد و احداث آن‌ یکی از مصوبات سفر هیئت دولت وقت در سال 87 بود که کارهای مطالعاتی این طرح در سال 87 به پایان رسید و عملیات اجرای پروژه در سال 89 در زمینی به مساحت چهار هزار و 250 مترمربع واقع در تپه شهدای گمنام خرم‌آباد آغاز شد.

با وجود اینکه 14 سال از کارهای مطالعاتی و عملیات اجرایی باغ‌ موزه دفاع مقدس لرستان می‌گذرد ولی این پروژه  تاکنون نیمه ‌تمام مانده و با توجه به اینکه تاکنون وعده‌های مختلف در زمینهٔ تأمین اعتبار و احداث این پروژه از سوی مسئولان در دولت های گذشته  باغ ‌موزه لرستان به بهره‌‌برداری نرسید.

سرهنگ پاسدار محسن رشیدی 27 شهریور 1400 در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به دلایل عدم افتتاح باغ موزه دفاع مقدس استان لرستان اظهار داشت: سید موسی خادمی استاندار لرستان در جلسه‌ای که در رابطه با باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد قول مساعد دادند 5 میلیارد و 500 میلیون تومان به پروژه باغ موزه دفاع مقدس کمک کنند ولی پس از بازدید معاون وقت رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور از پروژه که 10 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دادند استاندار اعلام کرد مبلغی که استانداری بنا بوده پرداخت کند از همین 10 میلیارد تومان کسر می‌شود.

مسئولان دولت گذشته بازهم به وعده‌های خود عمل نکردند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان عنوان کرد: در نهایت در جلسه‌ای با استاندار(سید موسی خادمی) بیان کردیم اکنون که 5 میلیارد و 500 میلیون تومانی که وعده داده بودید بنا شده از محل اعتباری که معاون سازمان برنامه‌ریزی و بودجه قول دادند کسر شود در حال حاضر حداقل اعتباری بدهید که بدهی پیمانکار پرداخت شود و کار ادامه پیدا کند که در این جلسه استاندار قول پرداخت یک میلیارد تومان نه به صورت اوراق بلکه پول نقد جهت تکمیل پروژه دادند.

وی بیان کرد: واقعیت این است از مبلغ یک میلیارد تومانی که استاندار و مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه استان قول داده بودند تاکنون یک ریال پرداخت نشده و قول استاندار محقق نشده است که اگر پرداخت می‌شد حداقل با پرداخت بدهی پیمانکار شاید ورودی سالن آمفی تئاتر باغ موزه اصلاح می‌شد و امروز ما مجبور نبودیم همایش‌های هفته دفاع مقدس را در سالن‌هایی دیگر شهر برگزار کنیم.

افتتاح  باغ موزه دفاع مقدس لرستان همواره  جزو یکی از مطالبات اساسی مردم شهید پرور، خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران استان لرستان است به‌طوری‌که واکنش مردم و رسانه‌های این استان را در سال‌های اخیر به‌دنبال داشته و همواره جزء مطالبات اصلی مردم استان بوده است.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و استاندار جدید لرستان، پیگیری برای رفع مشکلات باغ موزه دفاع مقدس جزو مهم‌ترین برنامه‌های فرهاد زیویار قرار گرفت و با پیگیری‌های چند باره در پایتخت، خبرهای خوبی از آغاز به کار سد معشوره داد.

با سفر 19 آذرماه رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به لرستان، آیت‌الله رئیسی بر تکمیل هر چه سریع‌تر کار باغ موزه دفاع مقدس لرستان  تأکید کرد تا سرنوشت نامعلوم این  مجموعه فرهنگی  پس از 14 سال بلاتکلیفی موجی از خوشحالی و رضایت را برای مردم لرستان به ویژه خانواده های شهدا و ایثارگران  به‌همراه داشته باشد.

25 میلیارد تومان اعتبار به باغ موزه دفاع‌مقدس لرستان اختصاص یافت‌

فرهاد زیویار استاندار سال 11 بهمن سال گذشته  پس از سفر رئیس جمهور به لرستان در بازدید از باغ موزه دفاع مقدس در جمع خبرنگاران فرهاد زیویار عصر امروز در بازدید از باغ موزه دفاع مقدس استان لرستان اظهار داشت: عملیات ساخت موزه دفاع مقدس به نحوی تاریخ تحولات چهار دهه گذشته انقلاب را تحت شعاع قرار داده و ماهیت این طرح تاریخ انقلاب، هویت و ارزش‌های دفاع مقدس را در خود دارد.

وی بیان کرد: باغ موزه دفاع لرستان از سال 90 آغاز شده و تاکنون 92 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پس از  سفر اخیر رئیس جمهور به استان حدود 25 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مجموعه در نظر گرفته شده است و همچنین برای تجهیز آن نیز اعتبارات دیگری مورد نیاز است که در مراحل بعد لحاظ می‌شود.