افتتاح پروژه خط ۲ ریل راه آهن بندر شهید رجایی

افتتاح پروژه خط دو ریل راه آهن بندر شهید رجایی

reail_1_

خط 2 ریلی بندر شهید رجایی پس از 30 سال نوسازی و وارد مدار فعالیت شد

در مورخ 3 خرداد ماه (روز آزادسازی خرمشهر عزیز) توسط مدیر کل محترم اداره بنادر و کشتیرانی هرمزگان آقای حفیظی پور و مدیر کل محترم راه آهن استان هرمزگان به همراه هئیت همراه به معاونت محترم اداره بنادر و رئیس محترم مهندسی اداره بنادر و رئیس محترم تعمیرات و مدیر محترم پروژه، کارفرمای محترم آقای مهندس افشاری با حضور مدیر عامل شرکت پاراوان گستر شمال جناب آقای مهندس ابراهیم زاده و دیگر همکاران این مجموعه افتتاح و به بهره براداری رسید.

این خط حدود 3 کیلومتر با ریل قاشقی هم سطح بهمراه سوزنهای مربوطه و ماشین سوزنها ؟ توسط شرکت پاراوان گستر شمال در حدود یکسال اجرا گردید.

ریل و سوزنها توسط شرکت پاراوان گستر شمال ، مساعدت کارفرمای محترم و بانک تجارت شعبه خلیج فارس از کشور اتریش خریداری و اجرا گردید.

همچنین از عملیات اجرایی خطوط 7 که توسط شرکت پاراوان گستر شمال در دست اجرا می باشد نیز بازدید به عمل آمد.

طی این بازدید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در حضور رسانه های عمومی در جریان فعالیت ها و عملیات اجرایی قرار گرفتند ، همچنین ایشان از نحوه اجرای عملیات ابراز خرسندی و تشکر را داشتند.

در پایان جا دارد از کلیه همکاران عزیز پاراوان گستر شمال که در پیشرفت و به ثمر رسیدن این پروژه حضور داشتن تشکر نموده و شاهد شکوفایی خانواده بزرگ پاراوان گستر شمال باشیم.

علی قربانی

رئیس هئیت مدیره پاراوان گستر شمال

پیوست خبری به گزارش ایرنا :
به گزارش خبرنگار ایرنا، الله مراد عفیفی پور چهارشنبه در مراسم بهره برداری از این پروژه اظهار کرد: این پروژه با اعتباری افزون بر 90 میلیارد ریال طی مدت 16 ماه به انجام رسید که بخش زیادی از آن به خرید و اجرای خط ریل اختصاص دارد.
وی افزود: پروژه خط ریلی شماره 2 بندر شهید رجایی به طول 2هزار و 634 متر و شامل دو سوزن است که با استفاده از آنها امکان تخلیه و بارگیری کالا از واگن به انبار و از کشتی به واگن وجود دارد.
عفیفی پور با بیان اینکه بهره برداری از این خط به منظور تسهیل جابجایی کالا در بزرگترین بندر تجاری ایران انجام گرفته، گفت: سالانه در بندر شهید رجایی بیش از 80 میلیون تن کالا جابجا می شود که حمل بخشی از این کالاها از طریق خطوط ریلی انجام می شود.
وی ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به تغییر استانداردهای حمل ریلی، فرسودگی ریل ها و گذشت بیش از سه دهه از عمر آنها، نوسازی خطوط ضرورت داشت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان طول مجموع شبکه ریلی داخلی بندر شهید رجایی را 54 کیلومتر با احتساب ریل جرثقیل ها اعلام کرد.
عفیفی پور خاطرنشان کرد: با گذشت 30 سال از عمر این خطوط و همچنین به دلیل تغییر استانداردهای جابجایی کالا، خطوط ریلی داخل بندر طی دو سال آینده و طبق برنامه زمانبندی نوسازی می شود که پیامدهای مثبتی در زمینه ارتقاء ایمنی و بهره وری حمل و نقل را به دنبال دارد.
بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران است که 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت وتخلیه وبارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.
بندر شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و40 پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است.
عملیات کانتینری در حوزه بندری از جمله شاخصهای مهمی است که مدتهای بسیاری بود خبری از رشد این عملیات در بزرگترین بندر تجاری ایران وجود نداشت.
اما خوشبختانه با تلاش های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی لاینر به این بندر، این عملیات رشد قابل ملاحظه ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.
بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.